سلامتی

فواید روزه گرفتن

روزه معنوی و مذهبی

اینکه آیا روزه می تواند به خلاص شدن بدن از تجمع مواد زائد کمک کند یا خیر، موضوع بحث برانگیزی است. اما روزه قرن هاست که برای تهذیب دینی و معنوی استفاده می شود.

تقریباً هر متن مذهبی که می‌توانید نام ببرید، از عهد عتیق و جدید کتاب مقدس گرفته تا قرآن و اوپانیشاد، پیروان را به روزه ‌داری دوره ‌ای دعوت می‌کند، برای مناسک پاکسازی معنوی، توبه یا آمادگی برای اتحاد با خدا.

دلایل پزشکی برای روزه گرفتن

موضوع دیگری که در مورد آن توافق پزشکی وجود دارد، فواید و ضرورت روزه داری قبل از عمل جراحی است.

فرنستروم می گوید: ” شما نمی خواهید که بدن غذا را هضم کند چون تنفس آهسته تر [ و سایر تغییرات بدن ] را تحت بی هوشی مدیریت می کند.”

روزه داری همچنین برای دریافت خوانش های دقیق برای آزمایش های پزشکی خاص لازم است. برای مثال، روزه داری کوتاه مدت قبل از آزمایش های مربوط به میزان کلسترول و قند خون، به دستیابی به شمارش دقیق تر خط پایه کمک می کند.

روزه برای درمان بیماری

طرفداران روزه همچنین ادعا می کنند که این عمل می تواند به طور موثر بیماری های جدی را درمان کند، از آرتریت و کولیت گرفته تا بیماری قلبی و افسردگی.

فورمن به وب‌ام‌دی می‌گوید که در تمرین خود شاهد روزه‌داری بوده است – همراه با بهبود رژیم غذایی قبل و بعد از آن – لوپوس، آرتریت و بیماری‌های پوستی مزمن مانند پسوریازیس و اگزما را از بین می‌برد. او می‌گوید همچنین دیده است که روزه باعث بهبود مجاری گوارشی مبتلایان به کولیت اولسراتیو و بیماری کرون و کاهش فشار خون شده است.

او می گوید: ” پیروی از رژیم غذایی گیاهخواری با فعالیت های سیستم ایمنی تداخل دارد، به خصوص اگر سیستم ایمنی بیش از حد واکنش نشان دهد، مانند سایر بیماری های خودایمنی.” او به شش مطالعه منتشر شده در مجلات پزشکی از مجله آمریکایی فیزیولوژی – غدد و متابولیسم گرفته تا مجله اسکاندیناوی روماتولوژی اشاره می کند.

https://salemziba.com/liver-kidney-stomach/empowering-kidneys-with-herbs/

مطالعات منتشر شده در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم و ژورنال تغذیه در سال 2003 نشان داد که موش هایی که مجبور به روزه گرفتن یک روز در میان هستند، در حالی که در روزهای غیر روزه داری دو برابر مقدار طبیعی غذا می خورند، کنترل انسولین بهتری دارند و مقاومت عصبی در برابر آسیب، و سایر شاخص‌های سلامتی نسبت به موش‌هایی که با رژیم‌های غذایی با کالری محدود تغذیه می‌شوند.

روزه گرفتن ممکن است فواید روانی نیز داشته باشد.

اگنیس بارولو، مربی زندگی در تمرین‌های متفکرانه در نیو روشل، نیویورک، می‌گوید: «من از روزه‌داری بسیار مختصر با بیمارانم استفاده می‌کنم تا به آنها کمک کنم با استرس و افسردگی کنار بیایند.» من آنها را تنها با چند ساعت شروع می‌کنم. به غذا نه بگویید. این اولین قدم برای کنترل زندگی آنهاست.”

او می گوید: بسیاری از آن ها آنقدر تشویق می شوند که روزه های طولانی تری را امتحان می کنند.

بارولو می گوید: ” من می دانم که برخی پزشکان می گویند هیچ مدرک علمی برای قدرت درمانی روزه داری وجود ندارد. اما دلیلی وجود دارد که هر فرهنگی در هر کشوری هزاران سال است که نوعی از روزه داری را انجام می دهد.”

فوهرمن می گوید: ” روزه گرفتن برای همه توصیه نمی شود. اما برای کسانی که شرایط پزشکی آن ها به درمان های دیگر پاسخ نمی دهد، روزه گرفتن چهار تا پنج روز در ماه می تواند به آن ها کمک کند تا به سطح بالاتری از توانایی ایمنی برسند.”

او می افزاید که “فقط در صورتی کار می کند که روزه را با تغذیه خوب قبل و بعد از آن تنظیم کنید. برای اکثر شرایط پزشکی، اگر به رژیم غذایی سخت پایبند باشید، حتی نیازی به روزه ندارید.”

فورمن هشدار می دهد که برخی افراد نباید روزه بگیرند، از جمله:

  • زنان حامله.
  • افراد مبتلا به بیماری های فاسد یا سوء تغذیه.
  • کسانی که سابقه آریتمی قلبی دارند.
  • افراد مبتلا به نارسایی کبدی یا کلیوی.

و هر کسی که برای مدت طولانی روزه می گیرد باید این کار را فقط تحت نظارت دقیق پزشکی انجام دهد.

روزه گرفتن برای زندگی طولانی تر

فوهرمن می گوید: ” صدها مطالعه وجود دارد که نشان می دهد وقتی حیوانات کالری کمتری دریافت می کنند، عمر طولانی تری دارند.”

مطالعات روی حیوانات مختلف از کرم‌های خاکی گرفته تا میمون‌ها نشان داده‌اند که چرخه‌های متناوب رژیم‌های روزه‌داری و رژیم‌های غذایی با کالری بسیار محدود راهی مطمئن برای افزایش طول عمر است.

فورمن می گوید: «کالری اضافی که آمریکایی ها می خورند عمر آنها را کوتاه می کند.

اگر می خواهید طولانی تر زندگی کنید، بهترین توصیه فورمن این است که «به طور دوره ای سالم و سریع بخورید».

فورمن می‌گوید، ممکن است زمانی فرا برسد که ارائه نکردن این رویکرد تغذیه‌ای به‌طور قابل‌توجهی مؤثرتر، اشتباه تلقی شود.

آثار مفید روزه گرفتن

  • تقویت حس بویایی
  • پیشگیری از بروز بیماری ها
  • کاهش وزن و کاهش احتمال بروز دیابت
  • بهبود چربی خون
  • تقویت سیستم سم زدایی در بدن

رفرنس

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا