سلامتی

غذا خوردن دور از خانه: کودکان و نوجوانان

تشویق کودکان برای انتخاب غذاهای سالم در مرحله های اولیه موضوعی بسیار مهمی است. کودکان برای رشد و سلامت بدنی خود به غذاهای سالم و مفیدی احتیاج دارند. به همین خاطر مهم است که در ابتدا از غذاهای سالم و عادت های غذایی در خانه خود شروع کنیم. برگزیدن مواد غذایی در خانه به دلایل دیگری بسیار قابل اهمیت خواهد بود.

برای مثال، می تواند کودکان را به سمت انتخاب های غذایی مستقل سالم با افزایش سن و شروع غذا خوردن از خانه هدایت کند.

انتخاب های سالم هنگام غذا خوردن خارج از خانه

فرزند یا خانواده شما ممکن است زندگی اجتماعی فعالی داشته باشد و در خارج از خانه غذا بخورد.

همچنین ممکن است فرزند شما بخواهد از غذاخوری مدرسه یا زمانی که با خانواده بیرون و در اطراف است، تنقلات و ناهار بخرد. اگر فرزند شما بزرگتر است، ممکن است دوست داشته باشد در راه مدرسه به خانه یک میان وعده یا نوشیدنی بخورد.

همه اینها فرصت‌های خوبی برای کودک شما هستند تا انتخاب غذای سالم را تمرین کند، اما همچنین مواقعی است که ممکن است کودک شما بخواهد «گاهی» به جای آن غذا بخورد. چند کار وجود دارد که می توانید برای تشویق فرزندتان به انتخاب غذاهای سالم در این شرایط انجام دهید.

تعادل برقرار کنید

گاهی اوقات غذاها دارای قند، نمک و چربی اشباع شده بالایی هستند و ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی کمی دارند.

این غذاها شامل چیپس، شکلات، لواشک، کیک، شیرینی، نوشابه، آب میوه و غذاهای آماده است.

شما می توانید به کودک خود کمک کنید تا در برخی اوقات غذاها رویکردی متعادل داشته باشد:

به کودک خود بیاموزید که وقتی احساس سیری می کند غذا نخورد

سعی کنید غذاها را به عنوان «خوب» یا «بد» برچسب نزنید، بلکه روی همه چیزهای خوب در مورد تغذیه سالم تمرکز کنید.

در مورد “خوشمزه بودن”، “هیجان انگیز” یا “شیطان” بودن غذاها در بعضی مواقع اهمیتی ندهید – این می تواند غذاها را جذاب تر به نظر برساند.

سعی کنید گاهی اوقات از غذاها به عنوان پاداشی برای رفتار خوب استفاده نکنید – این می تواند گاهی اوقات غذاها را با ارزش تر و جذاب تر کند.

آماده باشید

اگر می دانید که فرزندتان در زمانی بیرون از خانه خواهد بود که احتمال دارد گرسنه باشد؛ برای مثال، بعد از مدرسه یا ورزش گزینه هایی برای میان وعده های سریع و سالم وجود دارد. به عنوان مثال، میوه، پنیر یا سبزیجات سریع و آسان هستند و یک بطری آب از خانه ارزان تر و کم قندتر از نوشابه، نوشیدنی ورزشی یا آب میوه است.

انتخاب های سالم هنگام صرف غذا در رستوران ها

غذا خوردن در رستوران ها و فروشگاه های غذاخوری اغلب به معنای خوردن غذاهایی است که چربی و قند بیشتری نسبت به آنچه در خانه دارید، دارند. در اینجا نکاتی برای راهنمایی فرزندتان به سمت انتخاب های سالم در هنگام غذا خوردن وجود دارد:

به این ترتیب کودک شما مجبور نیست برای انتخاب گزینه های سالم تر به ماشین فروش، اسنک بار یا فست فود حمله کند و شما هم در هزینه ها صرفه جویی خواهید کرد.

با کودک خود در مورد گزینه های مختلف منوی غذا صحبت کنید و تعادل را تشویق کنید. به عنوان مثال اگر کودک شما یک همبرگر سفارش می دهد، می تواند به جای چیپس، سالاد جانبی درخواست کند.

در صورتی که غذای کودک سرخ شده است و سالاد یا سبزیجات ندارد، می توانید از منوی بزرگ سال غذا را به اشتراک بگذارید.

به فرزندتان بگویید که لازم نیست همه چیز را در بشقاب غذا در رستوران ها تمام کند.

اگر کودک شما دسر می خواهد، او را تشویق کنید که دسر را با فرد دیگری در خانواده به اشتراک بگذارد.

در صورت سفارش نوشیدنی های گازدار، کودک خود را تشویق کنید که از مصرف نوشابه های گازدار صرف نظر کرده و از پرخوری پرهیز کند.

نوجوانانی که بیرون غذا می خورند

همانطور که فرزند شما بزرگتر می شود، استقلال رو به رشد او به این معنی است که احتمالاً بیشتر با دوستان خود بیرون غذا می خورند.

نوجوانان اغلب پول خود را دارند و شروع به تصمیم گیری در مورد مواد غذایی می کنند. نوجوانان اغلب مراکز غذایی را انتخاب می کنند که گزینه های سالم زیادی ندارند، زیرا این گزینه ها ارزان، دسترسی آسان یا محبوب هستند.

می‌توانید به فرزندتان کمک کنید تا راه‌هایی برای انتخاب سالم‌تر بیابد و در عین حال به سرگرمی‌ها بپیوندد. به عنوان مثال، وقتی با دوستانشان بیرون هستند، می‌توانند مکان‌هایی با گزینه‌های سالم‌تر پیشنهاد کنند، از بین غذاهای موجود انتخاب بهتری داشته باشند و از نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه، آبمیوه، شیک و لجن پرهیز کنند.

غذا خوردن در: غذای آماده یا خانگی؟

همه از یک وعده غذایی بیرون و یک شب مرخصی از آشپزی لذت می برند. اما ممکن است متوجه شوید که غذای آماده را انتخاب می کنید زیرا احساس می کنید زمان یا انرژی کافی برای آشپزی ندارید.

اگر به نظر موقعیت شماست، گزینه های دیگری هم دارید. تا زمانی که مواد سالمی در یخچال و انباری خود دارید، می‌توانید در مدت زمانی که برای سفارش و جمع‌آوری غذای آماده نیاز است، غذاهای سریع و سالم را در خانه درست کنید.

برای مثال شما میتوانید همراه با فرزند خود با استفاده از نان پیتا که رو یآن را برش های گوجه فرنگی کمی سبزیجات و پنیر چرب وجود دارد ، پیتزا تهیه کنید.

پاستای سبزیجات و ماهی تن نیز یکی دیگر از ایده های غذایی مناسب محسوب میشود. و شما می توانید به سرعت با استفاده از هم زن سبزیجات ونودل تهیه کنید.به این ترتیب می توانید گاهی اوقات غذاها را برای موقعیت های خاص ذخیره کنید.

اگر می خواهید غذاهای فست فودی داشته باشید، به جای غذاهای فست فودی به سراغ یک گزینه سالم تر بروید.

چگونگی مفید بودن تغذیه سالم برای کودکان

  1. به وجود آمدن عادت های غذایی سالم در بین کودکان
  2. رشد قدرت شناختی در آنها
  3. تقویت سیستم ایمنی
  4. جلوگیری از بیماری های مزمن
  5. بهبود در فرآیند رشد کودکان

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا