سلامتی

بررسی رژیم اتکینز 2022

به گفته کارشناسان، رژیم کم کربوهیدرات اتکینز یک رژیم غذایی همه منظوره خوب نیست. علائم نامطلوب شامل سهولت انطباق، تغذیه، دیابت و سلامت قلب است.

رژیم اتکینز چیست؟

رژیم اتکینز در سال 1972 توسط دکتر رابرت اتکینز و با کتابی با عنوان «Dr. انقلاب رژیم اتکینز» برای اولین بار منتشر شد. در این برنامه غذایی برای شروع تقریبا مصرف کربوهیدرات به صورت زیادی محدود شد تا افرادی که از این رژیم استفاده می کنند به طور قابل توجهی وزن کم کنند.

این افراد که طرفدار رژیم اتکینز بودند به این موضوع معتقد بودند که وقتی بدن شدیدا احساس گرسنگی می کند برای سوخت و ساز به چربی های ذخیره شده روی می آورد.

صرفاً این نیست که نمی توانید کربوهیدرات زیادی بخورید، بلکه نباید یکباره مقدار زیادی کربوهیدرات مصرف کنید. گفته می شود که خوردن بیش از حد در یک جلسه، بدن را با گلوکز پر می کند و منجر به تولید و ذخیره چربی می شود.

طبق تحقیقات، دلایل اصلی که افراد تمایل دارند به این برنامه دقیق پایبند باشند، بهبود کنترل قند خون و کاهش داروهای دیابت و به دنبال آن احتمال کاهش وزن و معکوس شدن دیابت است. افرادی که رژیم دارند اغلب گزارش می دهند که واضح تر فکر می کنند، بهتر تمرکز می کنند، درد کمتری می کشند، احساس انرژی بیشتری می کنند و بهتر می خوابند.

دوستانه بدون گلوتن. دستور العمل ها را می توان به راحتی تغییر داد و همچنان از یک رژیم غذایی بدون گلوتن پیروی کرد.

کم کربوهیدرات. این رژیم مصرف غذاهای نشاسته ای و شیرین مانند نان، ماکارونی، برنج، لوبیا و سیب زمینی را کاهش می دهد. رژیم‌های کم کربوهیدرات حاوی کالری کمتری از کربوهیدرات‌ها نسبت به توصیه‌های 45 تا 65 درصدی دولت هستند.

چگونه کار می کند؟

شما در درجه اول پروتئین هایی مانند ماهی، گوشت گاو، مرغ و گوشت خوک می خورید. شما باید چهار تا شش اونس در هر وعده غذایی بخورید.

شما مجاز به مصرف یک وعده چربی در هر وعده غذایی هستید، مانند کره، سس سالاد یا روغن زیتون.

بقیه بشقاب خود را با سبزیجات کم کربوهیدرات مانند اسفناج پر کنید.

در مرحله اول، القایی، در برنامه سنتی اتکینز 20 هر روز مجاز به 20 گرم کربوهیدرات خالص هستید. 12 تا 15 گرم از 20 گرم آن از سبزیجات غیر نشاسته ای که به آنها سبزیجات پایه می گویند مانند آروگولا، گوجه فرنگی گیلاس و کلم بروکسل می آید. علاوه بر سبزیجات، شما عمدتاً در هر وعده غذایی گوشت، مرغ، ماهی و صدف، پنیر، تخم مرغ و روغن یا کره می خورید. خوشبختانه، این مرحله فقط دو هفته یا بیشتر طول می کشد. کربوهیدرات خالص با کم کردن فیبر و الکل قند از کربوهیدرات بر حسب گرم محاسبه می شود. اگر چیزی حاوی 15 گرم کربوهیدرات باشد اما پنج گرم فیبر داشته باشد، کربوهیدرات خالص آن ده است.

در فاز دوم، متعادل سازی، شما روزانه از سبزیجات پایه حاوی 12 تا 15 گرم کربوهیدرات خالص استفاده می کنید. با این حال، می توانید به تدریج سبزیجات، انواع توت ها، آجیل و دانه های بیشتری اضافه کنید. شما در مرحله تعادل می‌مانید تا زمانی که به ده پوند از وزن هدف خود برسید.

در مرحله سوم، پیش از نگهداری، به گسترش منوی خود ادامه می‌دهید تا میوه‌ها، سبزیجات نشاسته‌ای و غلات کامل را تا زمانی که به وزن مورد نظر خود برسید، اضافه کنید. در این مرحله هر هفته تقریباً ده گرم کربوهیدرات به رژیم غذایی خود اضافه خواهید کرد.

اکثر مردم برای حفظ وزن از دست رفته روزانه 40 تا 120 گرم کربوهیدرات خالص را تا پایان عمر خود مصرف می کنند.

اتکینز 40، رژیم دیگری که تکرار می‌شود، توسط این شرکت به‌عنوان «مناسب برای کسانی که کمتر از 40 پوند وزن کم می‌کنند» تبلیغ می‌شود و 40 گرم «کربوهیدرات خالص در روز» را درخواست می‌کند. اتکینز 100، برنامه ای که برای کسانی که می خواهند وزن فعلی خود را حفظ کنند توصیه می شود، اجازه می دهد روزانه 100 گرم کربوهیدرات خالص مصرف کنند.

مونیکا ریناگل، متخصص تغذیه، مجری پادکست Nutrition Diva و یکی از بنیانگذاران برنامه Weighless، در برنامه ای که برای راهنمایی در مورد کمک به کاهش وزن بدون نیاز داشتن به رژیم طراحی شده بود در مورد کربوهیدارت های خالص مورادی را گفته بود.

او در این برنامه گفته بود: قطعا این موضوع که انواع مختلف کربوهیدرات ها متابولیزه هستند بسیار درست است و غذاهایی که 30 گرم کربوهیدارت و 15 گرم فیبر داشتند نسبت به غذایی که 30 گرم کربوهیدرات و تقریبا فیبر آن صفر است تاثیر بیشتری خواهد داشت.

از سوی دیگر، او تعجب می کند که «اصطلاح کربوهیدرات خالص» از نظر ارزیابی کیفیت تغذیه چه ارزشی دارد. به نظر می رسد بیشتر به عنوان راهی برای فروش غذاهای بسیار فرآوری شده پر از مواد مصنوعی به رژیم های کم کربوهیدرات استفاده می شود. یک نوار آب نبات مانند مملو از فیبر و الکل های قندی برای من چندان خوشایند به نظر نمی رسد. اما در عین حال به نظر نمی رسد که یک وعده غذایی زیاد باشد.»

غذاهای مجاز در رژیم غذایی اتکینز:

1-محصولات پر چرب

2-غذاهای دریایی

3-تخم مرغ و آووکادو

4-گوشت های قرمز و سفید

5-چربی های سالم

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا