روانشناسی

روانشناسی رنگ ها

رنگ بسیار قدرتمند است و به طور گسترده در تمام جنبه های طراحی استفاده می شود. از رنگ‌های مورد استفاده در محصولات روزمره خانگی گرفته تا رنگ‌های لوگو، وب‌سایت و مواد بازاریابی، رنگ عنصر بسیار مهمی است که می‌تواند تعیین کند که بینندگان برند شما را چگونه درک می‌کنند.

روانشناسی رنگ چیست؟

در ساده ترین عبارت، روانشناسی رنگ ها مطالعه رنگ ها در ارتباط با رفتار انسان است. هدف آن کشف این است که چگونه رنگ بر افکار و احساسات ما تأثیر می گذارد و چگونه بر تصمیمات روزانه ما تأثیر می گذارد، مانند آنچه می خریم.

رنگ چیزی بیش از یک تجربه بصری است. همچنین یک روانشناختی است که می تواند تأثیر قابل توجهی بر خلق و خو و احساسات داشته باشد. در حالی که واکنش ها به رنگ می تواند ذهنی باشد، به طور کلی، رنگ های خاص تمایل به ایجاد پاسخ های خاص دارند. به عنوان مثال، رنگ‌های گرم مانند قرمز، زرد و نارنجی می‌توانند احساس گرما یا اضطراب در شما ایجاد کنند، در حالی که رنگ‌های سرد مانند سبز و آبی ممکن است باعث ایجاد احساس آرامش یا افسردگی در شما شوند.

چرا روانشناسی رنگ در طراحی و برندینگ مهم است؟

رنگ واکنش احساسی را برمی انگیزد. این احساسات تاثیر قابل توجهی بر نحوه رفتار ما به عنوان مصرف کننده دارند. چارچوبی برای درک چگونگی و چرایی ارتباط ما با برندها در زندگی خود توسط روانشناسی رنگ برند ارائه شده است.

در حالی که تاثیر رنگ ها بر احساسات ما می تواند بر اساس جنسیت، تجربه شخصی، محیط فرهنگی و تفاوت های عصبی متفاوت باشد، دستورالعمل های گسترده خاصی وجود دارد که توسط چندین مطالعه روانشناسی رنگ پشتیبانی شده است. درک این دستورالعمل ها به شما ابزار ارزشمندی در هدف اصلی برندسازی می دهد: ایجاد اعتماد در بین مصرف کنندگان و ایجاد وفاداری. روانشناسی رنگ می تواند به شما کمک کند برند خود را تقویت کنید و حتی مصرف کننده را تشویق به خرید محصولات یا خدمات شما کند.

در زیر فهرستی از هشت رنگ پرکاربرد در طراحی برند به همراه معیارهای احساسی برای هر کدام آورده شده است. به خاطر داشته باشید که هیچ یک از این واکنش های احساسی به طور عینی با هیچ رنگی مرتبط نیست. زمینه و فرهنگ از عوامل مهم در روانشناسی رنگ ها هستند. از آنجا که یک رنگ می تواند طیف وسیعی از احساسات را برانگیزد، روشی که یک برند از رنگ استفاده می کند در واقع می تواند تفاوت بین اقتدار و پرخاشگری (سیاه) را ایجاد کند.

روانشناسی رنگ قرمز

انرژی، گرما، اشتیاق

در روانشناسی رنگ و طراحی، قرمز یک رنگ فوق العاده قدرتمند است. بسته به زمینه، می تواند طیف گسترده ای از ایده ها را منتقل کند. به عنوان مثال، از آنجا که با آتش مرتبط است، می تواند همزمان گرما و خطر را نشان دهد. بیشتر برندها رنگ قرمز را با رنگ‌های ملایم‌تری مانند سفید ترکیب می‌کنند تا هیجان را منتقل کنند و در عین حال از درک خطر یا پرخاشگری اجتناب کنند. پس از همه، شما می خواهید مشتری خود را بدون ایجاد اضطراب درگیر کنید. علاوه بر این، قرمز معمولاً با مسائل مربوط به قلب مرتبط است و آن را به یک رنگدانه بسیار احساسی تبدیل می کند. رنگ شور و عشق است.

رنگ قرمز برای آوردن تصاویر و متن به خط مقدم ذهن مشتری عالی است. اگر می‌خواهید توجه مردم را به خود جلب کنید، قطعاً این رنگ مورد علاقه شماست – به همین دلیل، این یک انتخاب عالی برای فراخوان‌های «اینجا کلیک کنید» یا «اکنون خرید کنید» در وب‌سایت‌ها و بنرها است.

برخی از شرکت هایی که از رنگ قرمز در لوگو و برند خود استفاده می کنند عبارتند از YouTube، Netflix و Canon.

روانشناسی رنگ آبی

وفاداری، ثبات، احترام

رنگ اقیانوس و آسمان، آبی نشان دهنده صلح، اعتماد و ثبات است. رنگ شفافیت و ارتباط است و احساس آرامش و آرامش را بر می انگیزد. آبی یکی از پرکاربردترین رنگ‌های لوگو برای شرکت‌های Fortune 500 است و در بین شرکت‌های فناوری و مالی محبوبیت خاصی دارد. این رنگی است که به مشتریان احساس امنیت و آرامش می دهد. حتی شناخته شده است که متابولیسم انسان را کاهش می دهد، احساس آرامش را ایجاد می کند و بهترین رنگ برای انتقال پیام اعتماد به نفس و موفقیت است.

برخی از شرکت هایی که از رنگ آبی در لوگو و برند خود استفاده می کنند عبارتند از فیس بوک، آمریکن اکسپرس، اسکایپ و سامسونگ.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا